Sütemény, édesség, és ami még illik hozzá

datolyAlma

datolyAlma

Szambusza/burekasz

2015. december 17. - datolyalma

A receptet a kibuc mostani konyhafőnökétől kaptam, ebből az arab szakácskönyvből származik (ne tévesszen meg senkit, tényleg héberül van a könyv, egy itteni arab séf írta).

Az átmeneti lakótársaim szerint remekül sikerült, meg is ettünk belőle tegnap egy jó nagy adagot… Mivel kelt tésztáról van szó, én dupla mennyiséget készítettem belőle, és kelesztés után betettem a felét a fagyasztóba. Így akár két hétig is eláll, és elég elővenni fél nappal a sütés előtt, hogy felengedjen és az élesztőgombák elkezdjenek újra működni, mert persze az ilyen burekasz-félék frissen a sütőből kijőve a legjobbak. Még egy tipp a téli kelesztéssel kapcsolatban: ha valaki olyasmi alul/nem fűtött lakásban lakik, mint én most itt Jeruzsálemben, akkor érdemes 40-50 fokosra melegített sütőbe tenni, hogy tényleg megkeljen a tészta.

 15-20 kisebb burekaszhoz:

  • 400 ml félbarna/tönköly liszt (össze is lehet keverni fehérből és barnából, én ezt csináltam)
  • 12 dkg friss, vagy 2 kanál instant élesztő
  • 1 kiskanál só
  • 100 ml kukorica, napraforgó, vagy repce olaj
  • 100 ml langyos tej
  • a töltelékhez:
  • 35 dkg túró/feta sajt/juhtúró vagy bármi más, amihez kedvünk van (akár édes töltelék is mehet bele)
  • 1 friss tojás
  • ízlés szerint só és egyéb fűszerek
  • a tetejére egy tojás és szezámmag, de elhagyható

20151216_175723_1.jpgHa friss élesztővel dolgozunk, kis cukorral felfuttatjuk a langyos tejben, ha instanttal, akkor bekeverhetjük egyből a lisztbe. Összegyúrjuk a tésztát jó alaposan, de ha összeállt, már nem kell sokáig gyúrni, elég egy pár percig, mert különben túl ruganyos lesz. Meglepődtem, hogy mennyire olajos a tészta, de jól van ez így, finom lett a végeredmény.

Kiolajozott edényben, nedves ruhával lefedve 1-1.5 órát kelesztjük, amíg nagyjából a duplájára dagad. Ezután mélyhűtőbe tesszük, ha többet csináltunk, mint amennyi egyszerre elfogy, a többiből pedig kis golyókat formázunk, nagyjából 3 cm átmérőjűeket. Letakarjuk ismét, hogy még keljenek, és ezalatt elkészítjük a tölteléket, meg előmelegítjük a sütőt 200 fokosra.

Nagyjából 5-6 cm átmérőjű körökké lapítjuk a golyókat, a tészta vékony lesz, maximum fél cm vastag. A közepébe kiskanálnyi tölteléket teszünk (nem kell több, nekem ki is folyt, amikor többet raktam bele) és vagy félbehajtjuk és a körmünkkel jól lezárjuk, vagy háromszögeket formázunk belőle és szintén lezárjuk alaposan.

Ha akarjuk, megkenjük a tetejüket tojással és szezámmagot szórunk rá.

Sütőpapírral kibélelt tepsiben 10-15 percig sütjük.

A bejegyzés trackback címe:

https://datolyalma.blog.hu/api/trackback/id/tr188179518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása